Tilbakekalling skjer når kortinnehaveren kontakter banken sin for å be om å føre tilbake en betaling som ble gjort med kortet deres.  Chargeback er ikke innebygget i europeisk lovverk, men er del av artikkel 75 i den britiske Consumer Credit Act, som mange globale banker følger.

Det finnes mange anledninger til at det settes i gang tilbakekalling, men generelt sett oppstår disse situasjonene når kortinnehaveren ombestemmer seg, er misfornøyd med kjøpet eller produktet, eller det foreligger mistanke om svindelforsøk.
Nedenfor finner du noen generelle råd om hva du kan gjøre for å redusere sjansen for at en feriegjest ber om tilbakekalling, og hjelpe deg med å styre bookinger så effektivt som mulig.
 
  • Skaff deg leiekontrakt. Selv om vi følger bransjestandarden om å innhente elektroniske underskrifter, er den mest effektive typen dokumentasjon når du vil bestride en chargeback å ha en håndskreven signatur på en papirkontrakt.
  • Gi en nøyaktig beskrivelse av ferieboligen.
  • Ved bookinger der det er kort mellom reservasjonen og ankomst, bør du ringe feriegjesten.
  • Forsøk å løse eventuelle problemer gjesten har med det samme, før de vokser og blir til en tvist.
  • Send bekreftelse på e-post til alle feriegjestene dine der avbestillingsreglene står oppført.
  • Be om å få telefonnummeret deres for å ringe og bekrefte navnet på eieren av kortet som ble brukt til å betale for bookingen.
  • Betal tilbake penger via samme metode som den opprinnelige overføringen.
Hvis du lurer på noe rundt en tilbakekalling, må du kontakte betalingsleverandøren din direkte.